tisdag 25 september 2012

Vår katastrofala historia - Jess Rothenberg

Brie dör bokstavligt talat av krossat hjärta. Det går helt enkelt i två delar när hennes pojkvän Jacob säger att han inte längre älskar henne. Poff så är hon död, bara så där. Hon hamnar på den "himmelska" pizzerian A little slice of Heaven där hon träffar Patrick, som verkar ha hängt där i en evighet. Brie är förkrossad, och bestämmer sig för att hämnas...

Vår katastrofala historia av Jess Rothenberg är en rolig och trots ämnet lättsam berättelse om livet, kärleken och döden, och om att allt kanske inte riktigt är som det verkar vara. Jag gillade boken men under läsningen önskade jag mig tio, eller kanske femton år yngre. Även om jag slukade sidorna i rask takt kände jag med mina stadiga 27 höstar mig lite out of date. Jag ser framemot att få sätta den här boken i händerna på en 14-årig bokslukare, för där har vi den rätta målgruppen. 

En kul detalj är att varje kapitel är döpt efter titeln till en kärlekssång. 

Tipset
Anledningen till att jag köpte in Vår katastrofala historia var, bortsett från att den lät trevlig, att omslaget, främst typsnittet, påminde mig om boken Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet av Jennifer E. Smith. Förutom den helt underbara titeln är det en läsvärd bok om hur fyra ynka minuter kan förändra hela ens liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar