torsdag 20 september 2012

Cinder av Marissa Meyer - en modern och annorlunda askungesaga

De senaste åren har sagoböckerna gjort come back genom re-telling, modernisering av de klassiska sagorna. Cinder av Marissa Meyer är en av dem. Boken, som är första delen av i Månkrönikan, kan beskrivas som en modern askungesaga med tydliga scifi-inslag. Den utspelar sig i framtidens Asien och är förlagd i New Beijing, där kejsaren och hans son prins Kai styr folket.

Bokens huvudperson Cinder är 17 år och bor tillsammans med sin styvmor och sina två styvsystrar i en lägenhet. Likt sagan avskyr både styvmodern och en av styvsystrarna henne, nytt är däremot att den yngsta systern avgudar henne. Cinder är en cyborg, en andra klassens medborgare, utstött på grund av henns utseende. På grund av en suddig olycka i hennes förflutna där hon blev allvarligt skadad, är vissa av hennes kroppsdelar ersatta med metalliknande dito. Man skulle nästan kunna skriva att hon till viss del är en robot.

Cinder driver ett marknadsstånd med reservdelar och beskrivs som Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hon tvingas ge allt hon tjänar till sin styvmor. När prins Kai en dag dyker upp vid hennes stånd för att få hjälp att laga sin android, en slags robot, börjar det hända saker.

Parallellt med ovan härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger väljs ut till försökspersoner för att få fram ett botemedel och de som utses har ingen chans att överleva. Till råga på allt hotar måndrottningen Levana ned att starta krig mot hela jorden.

Ja, intrigerna var många när jag kastades in i handlingen. Det dröjde inte många sidor innan det var full action och jag var komplett fast. Jag har inte läst så många retelling fairytale-böcker tidigare men jag är helt klart intresserad av fler. Handlingen var spännande och jag ville helst inte lägga ifrån mig böckerna. Men, som jag berättade för 6-årsgruppen jag hade på besök på jobbet idag så har jag gått in i lite för många lyktstolpar läsandes en bok så de sträckor jag skulle transportera mig gåendes fick jag allt lägga ifrån mig boken.

Den som förväntar sig stora liknelser med askungen bör leta efter en annan bok. I Cinder finns det förvisso en prins och en bal att se fram emot, en styvmor och styvsystrar finns också men resten skiljer sig en hel del. Det blir en del teknikbeskrivning för att man ska få en uppfattning om hur Cinders förmågor fungerar, det finns en dödlig sjukdom att bekämpa och dessutom ett krig att undvika.

Del två i Månkrönikan, Scarlet, släpps på engelska i början av nästa år och jag ser fram emot att få läsa den. Om jag förstått förhandsinformationen rätt tar Meyer där tag i en ny saga, nämligen Rödluvan.
Är du sugen på att läsa mer faitytale retelling kan jag rekommendera Beastly av Alex Flinn. En modern skönheten och odjuret som kanske inte håller riktigt lika hög kvalitet men som ändå är rolig läsning. Själv är jag sugen på att beställa hem och sätta tänderna i The books of Bayern-serien av Shannon Hale. Måhända inte retelling på samma sätt men det låter som de ändå är sagoinspirerade. Första boken i serien, The Goose girl, finns för övrigt med på Listan, så den är ju ett måste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar